Kommunikáció - mérnököknek
- Syi -
A tantárgy célja
A kurzus során a kommunikáció szabályszerűségeivel foglalkozunk. A közvetlen emberi kommunikáció szabályszerűségeinek elemzése után bemutatjuk azt is, hogy mi történik az emberekkel akkor, amikor a kommunikációs lehetőségeik bővítésére kommunikációs eszközöket alkalmaznak. Úgy elemezzük a kommunikáció és technológia kölcsönhatását, hogy közben két szempontot tartunk szem előtt. Egyfelől vizsgáljuk, hogy miként hat a technológia az ember kommunikációs képességeire, az alkalmazott technológiák hogyan formálják át (olykor hogyan határozzák meg) a kommunikáció tényleges társadalmi gyakorlatát. Másfelől megnézzük azt is, hogy a különböző kulturális készlettel rendelkező emberek képességei milyen módon befolyásolják, milyen mértékben „értelmezik át” a kommunikációs eszközök használatát. Utóbbi szempont miatt olykor kitérünk a kommunikációs technológiák vezérlésének kérdéseire. A technologizált kommunikáció egészén belül külön foglalkozunk a média, a mediális kommunikáció világával, aminek kapcsán elemezzük a nyilvánosság és a média viszonyát is. Mivel minden eszközhasználat energiafogyasztással jár, meg kell vizsgálnunk azt, hogy milyen energiaigénye van az információrögzítés, -tárolás és -továbbítás különféle eszközeinek. Az információ és energia kapcsolatrendszerén belül kiemelten figyelünk az elektromosság, a villamosság területére. A kommunikációs technológiák széleskörű társadalmi használatbavételét abból a szempontból is megvizsgáljuk, hogy az ilyen eszközök használata milyen típusú és milyen mértékű kontrollt tesz lehetővé egyes emberek, társadalom csoportok számára. Ezen a kérdéskörön belül néha kitérünk a hadiipar szerepére is. A fenti témák kibontása történeti megközelítést kíván.
A kurzus során tárgyalt főbb témakörök
- Kommunikáció és cselekvés
A kommunikáció fogalmának etimológiai elemzése. A kommunikatív cselekvés elmélete, három világ modell, a kommunikáció rétegei, igazságra, hitelességre, helyességre vonatkozó érvényességigények és érvényességvizsgálatok (Habermas). Beszédaktus-elmélet (Austin és Searle). A társalgás szerkezete, a jelentés jelentése (Grice, Searle). A relevancia problémája, kommunikációs maximák. Kitekintés: a relavancia – kicsit más – fogalma a kereséstechnológiában.
Irodalom:
beszédaktus: [Austin 1990], [Searle 2009],
jelentés: [Grice 2011],
érvényesség: [Habermas 2011]
- Kommunikáció és információ
Shannon-modell, McKay információtipizálása, információ modális tipizálása, képi kommunikáció, nem-verbális kommunikáció, mikrogesztusok. Nyelv, szintaktika, szemantika, pragmatika, ontológia, nyelvtechnológia, beszédpragmatika. Meggyőzési technikák, érveléstechnika, érvelési hibák. Információ, tudás, adat, episztemikus és doxasztikus logika. Kitekintés: a közös tudás, információs aszimmetria elmélete.
A kommunikációs helyzetek jellemzése, kommunikációs eszközök, a két nagy kommunikációs iparág: távközlési és médiaipar. A kommunikáció tranzakciós és rituális modellje, a kommunikációs helyzetek jellemzése, a kommunikációs eszközök értelme, jelenlétkommunikáció, időt és/vagy teret áthidaló a kommunikáció fogalma, az eszközpenetráció trendjei, Moore törvény. Információtípusok szerinti kommunikáció. Kommunikációs helyzetek, kommunikáció számossága, irányítottsága, struktúrája.
Irodalom:
a kommunikáció modellje, in: [Syi 2007:13-25]
az információ, in: [Syi 2007:26-106]
a kommunikáció architektúrája, in: [Syi 2007:217-244]
- Nyelv és gondolkodás
- Elemi, egyidejű kommunikációs technikák, médiakommunikáció
A posta rövid története (levél, csomag, logisztika), transzferhálózatok, távjelzési technikák. A távközlési ipar előzményei: egyidejű, teret áthidaló kommunikációs rendszerek, füstjelzés, fény- és tűzjelzés, fáklyatelegráf (hangjelzés, dobjel, harci kürt, postakürt, népi kultúra: gémeskút szemaforjelzés, tengerészeti jelzőrendszerek, zászló, szemafor, vasúti jelzőrendszer, szemafor, optikai telegráf). A jelenlétkommunikáció jelzései, amikor a beszéd alapú kommunikáció nem lehetséges (zászló- és karjelzési rendszerek, mutogatás, jelnyelv, rendőri karjelzés, fényjelzések). Többidejű, egyterű technikák (nyilvános terek, forgalomszabályozás, eligazítás, reklám, művészet).
Irodalom:
dokumentum: [Syi 2007:103-121], tudásszervezési rendszer: [Syi 2007:123-142]
- Mozgókép (optikai és hangeszközök)
A villamosság (elektromosság) kultúrtörténete. A képrögzítés és képmegjelenítés előzményei, állóképi illúziótechnikák, camera obscura, laterna magica. Az állókép, képzőművészet, képnyomtatás, informatív kép, fotó; mozgásillúzió technikai előzményei, mozgástörténetek, storyline. A film, mozgóképes technológia, mozi. A rögzített hang, hangkeltés, hangerősítés, hanglejátszás, mikrofon, fonográf, lemezjátszó, CD, magnó.
Irodalom:
[Ivins 2001], camera obscura és lineáris perspektíva: [Kittler 2005:41-67], laterna magica: [Kittler 2005:68-89], fotográfia: [Kittler 2005:123-153], film: [Kittler 2005:154.225], [Barbier & Lavenir 2004]
- Távközlés, műsorszórás
Valós idejű távközlés, a globális kommunikáció kezdete (telegráf, telefon, telex, telefax, képtelefon, mobiltelefon).
A műsorszóró iparágak: sugárzott hang, a rádió, sugárzott kép, a tévé (előzmény a radar). A műsorszóró iparágak infrastruktúrájának, üzleti modelljeinek kialakulása. A kereskedelmi és közszolgálati műsorszórás modelljei. A műsorszám privatizálása: a videó.
Irodalom:
film: [Kittler 2005:154.225], [Barbier & Lavenir 2004], televízió: [Kittler 2005:226-244]
- Írásbeliség, médiakommunikáció
- Számítógépes kommunikáció
A digitális kommunikáció alapfogalmai, memóriaintézmények, archívumok. Digitális kommunikáció, hálózat, interaktivitás rétegei, mulitmédia, hipermédia, peer production, web2, crowdsourcing, sharing, szerző, befogadó, sokszorosító, wikipedia, kollaboráció, kooperáció, reputáció. Az információs társadalom, tudástársadalom elméletei. Számítógép-hálózatok: számítógép, hálózat, web. Keresési lehetőségek, keresési stratégiák. Navigáció, relevancia, kereséstipológia.
Irodalom:
számítógép: [Kittler 2005:245-252], hipertext: [Syi 2007:50-61], mi a média: [Syi 2007:249-263], multimédia, interaktív média: [Kangyal-Laufer 2011: 48-60]
- Hálózat (A megosztás gazdaságtana és joga)
Tömegmédia és sokszorosítási technológiák. Termelő oldali és fogyasztó oldali sokszorosítási technikák, magnó, videó, web, p2p-hálózatok. Sharing, szerző, befogadó, sokszorosító, wikipedia, kollaboráció, kooperáció, reputáció. Szerzői jogi kérdések, copyright-tól a creative commons-ig, torrent, kalózkodás. A megosztás gazdaságának jogi kérdései, közösségi hálózatok, szociális szoftverek, a konvergencia szintjei.
Irodalom:
creative commons: [Lessig 2005], [Syi 2007:265-283], megosztás, kollaboráció: [Benkler 2006], [Bodó - Szakadát 2007], [Bodó 2011], [Csigó 2009]
- Kollektív és gépi intelligencia
Kollektív intelligencia, web2.0, Peer production: grid, fájlcserélő hálózatok, humangrid, nyílt szoftverek, szabad tartalom, wiki, blog, crowdsourcing, közösségi hálók, konvergens tv, szenzorok. Mediatizált terek, mindenütt jelenlevő számítástechnika, szenzorforradalom, a dolgok internetje. Web 3.0, szemantika, szemantikus web, gépi intelligencia, nyelvtechnológia, ontológia.
Irodalom:
megosztás gazdaságtana: [Benkler 2006], mi, a média: [Syi 2007:265-283], konvergens tv: [Csigó 2011]
- Ember-gép interakció
Az ember-gép interakció, az interfész kultúra kérdései, felhasználói felületek, interakciótervezés, interfészelemzés. Interakció, navigáció. Keresési lehetőségek, keresési stratégiák, szűrés, programming, relevancia, kereséstipológia. KOS, tudásszervezési rendszer, taxonómia, tezaurusz, folkszonómia, ontológia, címkézés.
Irodalom:
információelérés: [Syi 2007:273-303], interfész: [Kangyal-Laufer 2011:29-195], navigáció: [Kangyal-Laufer 2011:196-294], tudásszervezési rendszer: [Syi 2007:123-142]
- A kérdőívtől az okosóráig
- Kommunikációs trendek
Adatbázisok, információs túltermelés, mérési, elemzési lehetőségek. A tudástermelés mérési lehetőségei, az információmennyiség becslései, a „how much info” projektek bemutatása. A hálózati média által teremtett új lehetőségek: hálózatelemzés, big data.
Irodalom:
adatbázis: [Syi 2007:59-101], How much info, [How 2003], [How 2009]
- Kommunikáció és hatalom
A média és a hatalmi alrendszerek összefonódása, kölcsönhatása (Kittler), információ (média) és hatalom viszonya. A társadalmi egyenlőtlenségek újratermelése, szimbolikus erőszak elmélete (Bourdieu).
Irányítás és kontroll. Média, nyilvánosság, tömegkommunikáció, propaganda, sajtó, politika (Habermas)
Irodalom:
[Bourdieu 2008], hatalmi szempontok: [Kittler 2005], kontroll: [Beniger 2005], nyilvánosság: [Habermas 1995]
|
Szakirodalom
- [Beniger 2005]
James R. Beniger, Az irányítás hatalma, Budapest: Gondolat-Infonia, 2005
- [Barbier & Lavenir 2004]
Frederic Barbier & C.B. Lavenir, A média története, Budapest: Osiris, 2004
- [Bodó 2011]
Bodó Balázs, A szerzői jog kalózai, Typotex, 2011
- [Bodó & Szakadát 2007]
Bodó Balázs, Szakadát István, A hálózati kooperáció gazdaságtana. In: S.Nagy Katalin (szerk.), Szociológia közgazdászoknak. Budapest: Typotex Kiadó, 2007
- [Csigó 2009]
Csigó Péter, A konvergens televíziózás - Web, tv, közösség, L'Harmattan, 2009
- [Golder & Macy]
Scott A. Golder and Michael W. Macy, Digital Footprints: Opportunities and Challenges for Online Social Research, Annu. Rev. Sociol. 2014. 40:129–52.
- [Goody 1998a]
Jack Goody, Ian Watt, Az írásbeliség következményei, in: [Nyíri-Szécsi 1998: 111-128]
- [Goody 1998b]
Jack Goody, Nyelv és írás, in: [Nyíri-Szécsi 1998: 189-221]
- [Habermas 1995]
Jürgen Habermas, A társadalmi nyilvánosság szerkezetváltozása, Budapest: Osiris, 1995
- [Halácsy et al. 2007]
Halácsy Péter‚ Vályi Gábor‚ Berry Wellman (szerk.): Hatalom a mobil tömegek kezében, Budapest: Typotex, 2007
- [How 2003a]
How Much Information? 2003
- [How 2003b]
How Much Information? 2003 (áttekintő)
- [How 2009]
How Much Information? 2009
- [Ivins 2001]
William M. Ivins Jr., A nyomtatott kép és a vizuális kommunikáció, Budapest: Enciklopédia Kiadó, 2001
- [Kangyal et al 2011]
Kangyal András, Laufer László (szerk.) Gépérzet: Interfész, interakció, navigáció. Budapest: L'Harmattan Kiadó, 2011
- [Kittler 2005]
Friedrich Kittler, Optikai médiumok, Budapest: Magyar Műhely‚ Ráció, 2005 (a, b, c, d, e, f, g, h)
- [Kolta 2004]
Kolta Magdolna, Képmutogatók. A fotográfiai látás kultúrtörténete, Magyar Fotográfiai Múzeum, 2004
- [Lessig 2005]
Lessig, Lawrence, Szabad kultúra, Kiskapu Kiadó, 2004
- [McQuail 2003]
McQuail, Denis, A tömegkommunikáció elmélete, Osiris Kiadó, 2003
- [Nyíri-Szécsi 1998]
Nyíri Kristóf, Szécsi Gábor (szerk.), Szóbeliség és írásbeliség, Budapest: Åron Kiadó, 1998
- [Pléh 2011]
Pléh Csaba, Nyelv és gondolkodás. In Kenesei István (szerk.), A nyelv és a nyelvek. Budapest: Akadémiai Kiadó, 2011, 231–246.
- [Syi 2007]
Syi, Egyben az egész, Budapest: Typotex, 2007
- [Vivié 1961]
Jean Vivié, A filmtechnika története és fejlődése, Magyar Filmtudományi Intézet és Filmarchívum, Budapest, 1961.
1. rész,
2. rész,
3. rész,
4. rész,
5. rész,
6. rész
|