Médiaelmélet és -történet

- Syi -


A tantárgy célja

A kurzus során a mediatizált kommunikáció szabályszerűségeivel foglalkozunk. Megvizsgáljuk, hogy mi történik az emberekkel akkor, amikor a kommunikációs lehetőségeik bővítésére kommunikációs eszközöket alkalmaznak. Úgy elemezzük a kommunikáció és technológia kölcsönhatását, hogy közben két szempontot tartunk szem előtt. Egyfelől vizsgáljuk, hogy miként hat a technológia az ember kommunikációs képességeire, az alkalmazott technológiák hogyan formálják át (olykor hogyan határozzák meg) a kommunikáció tényleges társadalmi gyakorlatát. Másfelől megnézzük azt is, hogy a különböző kulturális készlettel rendelkező emberek képességei milyen módon befolyásolják, milyen mértékben „értelmezik át” a kommunikációs eszközök használatát. Utóbbi szempont miatt olykor kitérünk a kommunikációs technológiák vezérlésének kérdéseire. A technologizált kommunikáció egészén belül külön foglalkozunk a média, a mediális kommunikáció világával, aminek kapcsán elemezzük a nyilvánosság és a média viszonyát is. Mivel minden eszközhasználat energiafogyasztással jár, meg kell vizsgálnunk azt, hogy milyen energiaigénye van az információrögzítés, -tárolás és -továbbítás különféle eszközeinek. Az információ és energia kapcsolatrendszerén belül kiemelten figyelünk az elektromosság, a villamosság területére. A kommunikációs technológiák széleskörű társadalmi használatbavételét abból a szempontból is megvizsgáljuk, hogy az ilyen eszközök használata milyen típusú és milyen mértékű kontrollt tesz lehetővé egyes emberek, társadalom csoportok számára. Ezen a kérdéskörön belül néha kitérünk a hadiipar szerepére is. A fenti témák kibontása történeti megközelítést kíván. Mondanivalónk alátámasztásához hivatkozni fogunk a kommunikációtörténet fontosabb fordulópontjaira, a szöveges médiumok, az írás, a nyomtatás, a könyv, a sajtó, a távíró, az optikai médiumok, a képrögzítési és képnyomatási technikák, a fotográfia, a film, a televízió, a hangrögzítési és -tárolási technikák, a telefon, a fonográf, lemezjátszó, magnó, valamint a számítógép és más digitális eszközök jelenségeire.


A kurzus során tárgyalt főbb témakörök

  1. A kommunikációs helyzetek, kommunikációs eszközök, iparágak.
    • A kommunikáció tranzakciós és rituális modellje, a kommunikációs helyzetek jellemzése, a kommunikációs eszközök értelme, jelenlétkommunikáció, időt és/vagy teret áthidaló a kommunikáció fogalma, az eszközpenetráció trendjei, Moore törvény
    • információtípusok szerinti kommunikáció
    • a két nagy kommunikációs iparág távközlési és médiaipar
    • kommunikációs helyzetek, kommunikáció számossága, irányítottsága, struktúrája

    • A kommunikáció modellje, in: [Syi 2007:13-25]
      Médiaipar, in: [Syi 2007:187-205]
      A kommunikáció architektúrája, in: [Syi 2007:207-230]


  2. Elemi kommunikációs technológiák
    • a posta története (levél, csomag, logisztika)
    • transzferhálózatok
    • távjelzési technikák
    • a távközlési ipar előzményei: egyidejű, teret áthidaló kommunikációs rendszerek
    • füstjelzés, fény- és tűzjelzés, fáklyatelegráf
      • hangjelzés, dobjel, harci kürt, postakürt
      • népi kultúra: gémeskút szemaforjelzés
      • tengerészeti jelzőrendszerek, zászló, szemafor
      • vasúti jelzőrendszer, szemafor
      • optikai telegráf
    • jelenlétkommunikáció jelzései, amikor a beszéd alapú kommunikáció nem lehetséges
      • zászló- és karjelzési rendszerek
      • mutogatás, jelnyelv
      • rendőri karjelzés
      • fényjelzések
    • többidejű, egyterű technikák
      • nyilvános terek
      • forgalomszabályozás, eligazítás
      • reklám
      • művészet


  3. Képrögzítés és képmegjelenítés, mozgásillúzió-technikák.
    • állóképi illúziótechnikák
      • o perspektíva
      • o anamorfózis
    • a képrögzítés és képmegjelenítés előzményei
      • camera obscura története, fontossága
      • laterna magica története, fontossága
      • projektor
    • állókép, képzőművészet, képnyomtatás, informatív kép
    • fotó
    • mozgásillúzió technikai előzményei
    • mozgástörténetek, storyline

    • [Ivins 2001]
      Megmozdul az állókép, in: [Kolta 2004]
      [Vivié 1961]
      Camera obscura és lineáris perspektíva, in: [Kittler 2005:41-67]
      Laterna magica és A világkép korszaka, in: [Kittler 2005:68-89]
      Fotográfia, in: [Kittler 2005:123-153]


  4. Film, mozi.
    • film
    • mozgóképes technológia
    • mozi, filmszínház, házimozi

    • [Kolta 2004]
      [Vivié 1961]
      Film, in: [Kittler 2005:154.225]


  5. Hangrögzítés, hanglejátszás.
    • rögzített hang története, technikái
    • hangkeltés
      • hangerősítés, megafon, hangszóró
      • üzenő dob, harci eszköz
      • hangszer
    • hangrögzítés, hanglejátszás
      • mikrofon
      • fonográf
      • lemezjátszó
      • CD
      • magnó
      • mp3


  6. Valós idejű távközlés: a globális kommunikáció kezdete
    • telegráf
    • telefon
    • telex
    • telefax
    • képtelefon
    • mobiltelefon


  7. Sugárzott hang: rádió.
    • rádió

    • [Barbier & Lavenir 2004]


  8. Sugárzott kép: tévé.
    • sugárzott média
    • radar
    • tévé
    • videó

    • Televízió, in: [Kittler 2005:226-244]
      [Barbier & Lavenir 2004]


  9. Írásbeliség, nyomtatás.
    • írásbeliség
    • ábécé
    • font
    • írás
    • írógép
    • nyomtatás
    • sajtó
    • printer
    • tetoválás (testírás)

    • [Goody 1998a]
      [Goody 1998b]


  10. Memóriaintézmények, archívumok.
    • dokumentum, metainformáció, metaadat, formai, tartalmi, adminisztratív metaadat
    • memóriaintézmények, archívum
    • KOS, tudásszervezési rendszer, taxonómia, tezaurusz, folkszonómia, ontológia, címkézés
    • Elektromos áram, villamosság
    • Kontroll, média, nyilvánosság, közönség, sajtó, hatalom, politika

    • Dokumentum, in: [Syi 2007:103-121]
      Tudásszervezési rendszer, in: [Syi 2007:123-142]


  11. Számítógép-hálózatok
    • számítógép
    • hálózat, web
    • a digitális kommunikáció alapfogalmai
      • multimédia
      • interaktivitás
      • hipertext
      • adatbázisok
      • információs túltermelés
      • mérési, elemzési lehetőségek;
      • az önkifejezés és a közösségszerveződés új módjai

      Számítógép, in: [Kittler 2005:245-252]
      Hipertext, in: [Syi 2007:49-58]
      Mi a média, in: [Syi 2007:235-249]
      Adatbázis, in: [Syi 2007:59-101]
      How much information, 2003 [How 2003a] és [How 2003b]
      How much information, 2009 [How 2009]
      Multimédia, interaktív média, in: [Kangyal et al 2011: 48-60]


  12. Kollektív intelligencia, peer production.
    • kollektív intelligencia, web2.0
    • peer production
      • grid, cloud
      • p2p, fájlcserélő hálózatok
      • humangrid, open source
      • bittorrent
      • szenzorok
    • mediatizált terek
    • wiki, blog
    • crowdsourcing
    • konvergens tv

    • Mi, a média, in: [Syi 2007:251-268]


  13. Interakció, navigáció.
    • az ember-gép interakció, az interfész kultúra kérdései.
    • felhasználói felületek; interakciótervezés, interfészelemzés.
    • navigáció
    • keresési lehetőségek, keresési stratégiák
    • relevancia, kereséstipológia
    • youtube

    • Információelérés, in: [Syi 2007:273-303]
      Interfész, in: [Kangyal et al 2011:29-195]
      Navigáció, in: [Kangyal et al. 2011:196-294]


  14. A megosztás gazdaságtana.
    • szerzői jog, creative commons
    • a megosztás gazdaságtana; közösségi hálózatok, szociális szoftverek
    • a konvergencia szintjei
    • web 3.0, szemantika, szemantikus web, gépi intelligencia

    • Creative commons, in: [Syi 2007:268-272]
      [Bodó & Szakadát 2007]
      [Bodó 2011]
      [Csigó 2009]


Szakirodalom

  • [Beniger 2005]
    James R. Beniger, Az irányítás hatalma, Budapest: Gondolat-Infonia, 2005
  • [Barbier & Lavenir 2004]
    Frederic Barbier & C.B. Lavenir, A média története, Budapest: Osiris, 2004
  • [Bodó 2011]
    Bodó Balázs, A szerzői jog kalózai, Typotex, 2011
  • [Bodó & Szakadát 2007]
    Bodó Balázs, Szakadát István, A hálózati kooperáció gazdaságtana. In: S.Nagy Katalin (szerk.), Szociológia közgazdászoknak. Budapest: Typotex Kiadó, 2007
  • [Csigó 2009]
    Csigó Péter, A konvergens televíziózás - Web, tv, közösség, L'Harmattan, 2009
  • [Goody 1998a]
    Jack Goody, Ian Watt, Az írásbeliség következményei, in: [Nyíri-Szécsi 1998: 111-128]
  • [Goody 1998b]
    Jack Goody, Nyelv és írás, in: [Nyíri-Szécsi 1998: 189-221]
  • [Habermas 1995]
    Jürgen Habermas, A társadalmi nyilvánosság szerkezetváltozása, Budapest: Osiris, 1995
  • [Halácsy et al. 2007]
    Halácsy Péter‚ Vályi Gábor‚ Berry Wellman (szerk.): Hatalom a mobil tömegek kezében, Budapest: Typotex, 2007
  • [How 2003a]
    How Much Information? 2003
  • [How 2003b]
    How Much Information? 2003 (áttekintő)
  • [How 2009]
    How Much Information? 2009
  • [Ivins 2001]
    William M. Ivins Jr., A nyomtatott kép és a vizuális kommunikáció, Budapest: Enciklopédia Kiadó, 2001
  • [Kangyal et al 2011]
    Kangyal András, Laufer László (szerk.) Gépérzet: Interfész, interakció, navigáció. Budapest: L'Harmattan Kiadó, 2011
  • [Kittler 2005]
    Friedrich Kittler, Optikai médiumok, Budapest: Magyar Műhely‚ Ráció, 2005 (a, b, c, d, e, f, g, h)
  • [Kolta 2004]
    Kolta Magdolna, Képmutogatók. A fotográfiai látás kultúrtörténete, Magyar Fotográfiai Múzeum, 2004
  • [McQuail 2003]
    McQuail, Denis, A tömegkommunikáció elmélete, Osiris Kiadó, 2003
  • [Nyíri-Szécsi 1998]
    Nyíri Kristóf, Szécsi Gábor (szerk.), Szóbeliség és írásbeliség, Budapest: Åron Kiadó, 1998
  • [Syi 2007]
    Syi, Egyben az egész, Budapest: Typotex, 2007
  • [Vivié 1961]
    Jean Vivié, A filmtechnika története és fejlődése, Magyar Filmtudományi Intézet és Filmarchívum, Budapest, 1961.
    1. rész, 2. rész, 3. rész, 4. rész, 5. rész, 6. rész