Cselekvéselmélet

- Syi -

 

A tantárgy céljaSzakadát István

A tantárgy a szociológia alapfogalmait cselekvéselméleti megközelítésben mutatja be. A kurzus első részében a társadalmi cselekvés értelmezéséhez szükséges fogalmakat tárgyaljuk: szabályszerűség, racionalitás, érték, norma, szokás, érdek, preferencia, motiváció, egyéni és kollektív tudat, közösség, kollektív cselekvés, konszenzus, konfliktus, döntés, társadalmi szerep, reciprocitás, kultúra. Elemezzük még a kényszervezérelt cselekvéseket is, röviden kitérünk a hatalom- és uralomelméletekre. A kurzus második részében - játékelméleti eszközökre támaszkodva - bemutatjuk a racionális cselekvések elméletét, amely a kényszermentes helyzetekben racionálisan mérlegelő ember cselekvéseinek elemzésére alkalmas. Az alapjátékok áttekintése után fokozatosan kiterjesztjük a vizsgálódás horizontját, és bemutatjuk, hogy miként lehet a társadalmi kooperáció jelenségeit megmagyarázni játékelméleti alapon (direkt és indirekt reciprocitás, reputáció).
 
kötelező irodalom:
Syi, Cselekvéselmélet dióhéjban,
Budapest: Typotex, 2008


ajánlott irodalom:
syi.hu/CSE,
Budapest: L'Harmattan, 2014
A tananyag prezentációja

Miután betöltötte a prezentáció tartalmát (a prezi-ablak alján található nyílra kattintva), a prezentációt többféle módon használhatja. Egyrészt egyesével lépdelve végigmehet a prezentáció ajánlott útvonalán (vagy a prezi-ablak nyílai vagy a billentyűzet 'jobbra mutató nyíl' gombja segítségével), másrészt szabadon bejárhatja az anyagot (a ZUI-navigáció lehetőségeinek megfelelően). A prezentációt megnézheti a prezi-ablakban, de kinagyíthatja a teljes képernyőre is.



  • a tananyagban szereplő kategóriák és a köztük levő kapcsolatok bemutatása
  • a társadalmi cselekvés fogalma
  • a társadalom legkisebb modellje: Ego és Alter
  • a cselekvés motivációi, mérlegelés vs. nem-mérlegelés, egoizmus vs. altruizmus
  • érték és norma
  • cselekvésbefolyásolás, hatalom, uralom
  • komplementaritás és reciprocitás fogalmai és a köztük levő különbség
  • társadalmi helyzetek tipizálása, megoldása, játékelmélet

  • az érték fogalma
  • preferencia, vágy, első- és másodrendű vágy
  • akarat

  • a társadalmi norma fogalma
  • szöveges és videós példák a társadalmi normákra
  • a társadalmi norma összetevői: tartalom, modalitás, autoritás, címzett, feltételesség, körülmény, szankció
  • a társadalmi norma típizálási lehetőségei
  • normatípusok szankciók szerint: jog, konvenció, erkölcs
  • normatípusok logikai szint szerint: elsődleges, másodlagos norma
  • a társadalmi norma és a szankció kapcsolata
  • a robotika három törvényének paradoxona

  • szokás
  • érdek
  • célracionális, habituális cselekvés

  • a büntetés mint fájdalomokozás, a büntetés története mint fájdalomipar
  • a fájdalomokozás típusai
  • kínzás és kivégzés
  • fájdalomokozó eszközök: testrész-fájdalomokozás, testegész-fájdalomokozás, lelki fájdalomokozás, kivégző eszközök

  • cselekvésbefolyásolási helyzetek
  • hatalom fogalma, példái
  • hatalomforrások típusai
  • hatalomforrás, hatalompotenciál, hatalomgyakorlás
  • uralom fogalma, példái
  • uralom típusai
  • karizmatikus uralom, tradicionális uralom, racionális uralom, átértelmezett karizmatikus uralom


  • A játékelmélet alapfogalmainak bemutatása
  • játék, játszma, játékosok, döntési alternatívák, interdependencia
  • kifizetési, kimenetmátrix (payoff), preferenciamátrix
  • 100 dolláros játék, társadalmi dilemma
  • egoista vs. altruista preferenciarendezés
  • kooperálás vs. dezertálás
  • szimmetrikus-aszimmetrikus játékok

  • fogolydilemma játék
  • mártírjáték
  • gyáva nyúl játék
  • önkéntes játék
  • vezérjáték
  • hősjáték (nemek harca)
  • bizalmi játék
  • koordinációs játék
  • privilégiumjáték

  • többalternatívás játékok modellezése
  • aszimmetrikus játékok modellezése
  • többszereplős játékok modellezése
  • közlegelők tragédiája, potyautasság, többszereplős önkéntes játék
  • példák

  • ismételt játékok modellezése, játéksorozat
  • ismerősök, emlékezet modellbe emelése
  • a jövő árnyéka
  • fogolydilemma mintázat
  • feltétel nélküli vs. feltételes stratégiák
  • Axelrod számítógépes szimulációs tornája
  • Rapoport Tit for Tat stratégiája
  • zajos játékok
  • WSLS, nagylelkű TFT

  • cselekvési és értéklési szabályok
  • másod- és harmadrendű cselekvés, értéklés
  • ismeretlenek, Donor, Recipiens
  • reputáció
  • image scoring, simple standing, score judging, shunning
  • harmadrendű stratégiák dekomponálása

  • méltányosságelméletek
  • ultimátumjáték
  • diktátorjáték
  • public good game
  • bizalmi játék